Referitor la pretul apei in municipiul Buzau, va rog sa cititi informarea Companiei de Apa :
„1.Masurile luate in 35 ani pentru reducerea tarifelor la apa si epurare:
•Mentionam ca activitatea Companiei de Apa SA Buzau ca operator regional pentru Judetul Buzau a inceput acum 16 ani;
•Furnizarea apei potabile si prestarea serviciului de canalizare-epurare se desfasoara pe baza unei legislatii nationale specifice formata din Legea 51/2006 -legea serviciilor comunitare de utilitati publice, legea 241/2006- legea serviciului de alimentare cu apa si de canalizare, ordonanta 7/2023 – privind calitatea apei destinate consumului uman, legea 107/1996 – legea Apelor actualizata, Ordinul ANRSC 88/2007 de aprobare a Regulamentului cadru al serviciului de alimentare cu apa si de canalizare si alte multe reglementari generale;
•Compania nu primeste nici o subventie pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare; veniturile sunt realizate exclusiv din furnizarea de apa potabila si prestarea serviciului de canalizare-epurare catre clienti persoane fizice si juridice;
•In domeniul preturilor si tarifelor practicate Compania aplica hotararile si deciziile Unitatilor Administrativ Teritoriale cu privire la politica tarifara asa cum e stipulata in Contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice de apa si canalizare;
•Strategiile de tarifare prevad:
– ajustari/actualizari anuale ale preturilor si tarifelor cu inflatia anuala. Pe perioada strategiei de tarifare actuale 2020-2025 inflatia medie anuala a fost de 7,32% (comunicata de Institutul National de Statistica din Romania) si a fost cuprinsa intre 2,63% (2020) si 13,80% (2022), pe cumulat inflatia a atins nivelul de 36,60%;
– cresteri anuale ale preturilor si tarifelor in termeni reali in functie de evolutia-darea in folosinta a noilor investitii realizate in sistemele de apa si canalizare din aria de operare deservita de Companie;
•INVESTITIILE NOI REALIZATE au fost facute pentru a furniza apa potabila de calitate 24 din 24 de ore zilnic fata de furnizarea cu program din perioada inainte de anul 2000. Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a adus si unele obligatii de conformare la cerintele de calitate si mediu European cu apa de caliatate si fara poluare. Astfel Compania de Apa Buzau a primit finantari pentru investitii de 145 milioane lei pentru perioada 2008-2012, 354 miloane lei pentru perioada 2012-2016 si 1.643 milioane lei pentru perioada 2020-2027. Investitiile au fost completate si cu imprumuturi facute de Companie care au ajuns la 40 milioane euro.
•Fara aceste finantari nerambursabile si proprii Compania nu ar fi putut furniza apa 24 ore zilnic;
•Investitiile noi in foraje, statii de pompare, statii de tratare a apei, retele de transport si distributie si laboratoare de analiza au necesitat cheltuieli noi cu energia electrica, substante de tratare si dezinfectare a apei, salariati noi, mentenenta si reparatii in plus, si alte cheltuieli;
•Fara majorarea pretului/tarifului pentru apa furnizata si epurata Compania nu ar fi putut acoperi noile cheltuieli din ce in ce mai mari si ar fi oprit activitatea. Mentionam ca toate veniturile Companiei sunt numai din vanzarea apei- nu se primeste nici o subventie. Profitul estimat in pret/tarif este rezonabil de cca 5% si profitul nu se repartizeaza, se foloseste 100% pentru investitii astfel ca sistemele publice de apa si canalizare sa poata functiona continuu.
•Exemplificam unele cresteri de preturi de piata de la infiintarea Companiei 2008 pana in 2025: energia electrica de 3,9 ori, salariul minim de 7,5 ori, ora de reparatii de 2,4 ori, combustibilul de 2,1 ori, etc.
IN ACEST CONTEXT MASURILE LUATE DE COMPANIE AU FOST DE A SUPRAVIETUI FARA PIERDERI SI RISCUL DE FALIMENT. DACA PRETURILE PIETEI NU AR FI CRESCUT NICI COMPANIA NU AR FI MAJORAT PRETURILE/TARIFELE.
2.Estimarea reducerii semnificative a tarifelor practicate de Companie –
•Reduceri semnificative a preturilor/tarifelor practicate pot fi aplicate daca si preturile pietei cu energia electrica, combustibilul, materialele, salariile, etc ar scadea;
ESTE SIGUR CA PENTRU ANUL 2026 COMPANIA NU PREVEDE NICI O CRESTERE A PRETURILOR/TARIFELOR PENTRU APA POTABILA SI APA UZATA, MAI MULT DECAT ATAT- SUNTEM PREOCUPATI DE IDENTIFICAREA MECANISMELOR LEGALE PENTRU DIMINUAREA ACESTORA, CORESPUNZATOR CU CONTEXTUL ECONOMIC.
3.Neprecizarea dublarii cheltuielilor cu salariile conform bilanturilor Companiei –
•In ceea ce priveste cheltuielile cu salariile mentionam ca:
-nivelul salariilor este unul normal al unui prestator de servicii, nici minim pe economie, nici mare; a se vedea media sectorului de apa publicat de Institutul National de Statistica;
–dovada ca salariile nu sunt mari este faptul ca nu putem angaja personal pentru unele meserii din cauza salariului mic si sau sunt zeci de salariati care pleaca anual din cauza salariului mic;
-Compania este cu capital social de stat si nu poate majora salariile decat controlat conform prevederilor anuale ale bugetului de stat;
-cresterea anuala a salariilor este limitata la nivelul inflatiei anuale comunicata de Guvernul Romaniei; de 0% in 2025, 6% in 2024, 9,6% in 2023, de 6,5% in 2022, a se vedea bugetele de stat anuale;
-nu am putut identifica sursa informatiilor dvs. pentru afirmatia de dublare a cheltuielilor cu salariile conform bilanturilor Companiei;
DIN VERIFICAREA FACUTA A REZULTAT CA SALARIILE AU CRESCUT DOAR CU INFLATIA ANUALA CONFORM LEGII BUGETULUI DE STAT.
4.Costul neutralizarii apei menajere si separat apa meteórica –
In ceea ce priveste apa meteorica – aceasta este reglementata in legislatia de mai sus.
•Astfel, pornind de la prevederile art 3 lit c) din legea 241/2006 potrivit carora „serviciul de canalizare reprezinta- totalitatea activitatilor necesare pentru:
– colectarea, transportul si evacuarea apelor uzate de la utilizatori la statiile de epurare,
– epurarea apelor uzate si evacuarea apei epurate in emisar;
– colectarea, evacuarea si tratarea adecvata a deseurilor din gurile de scurgere a apelor pluviale si asigurarea functionalitaIii acestora;
– evacuarea, tratarea si depozitarea namolurilor si a altor deseuri similare derivate din activitatile prevazute mai sus;
– evacuarea apelor pluviale si de suprafata din intravilanul localitatilor”
si ale art 3 lit e din acelasi act normativ potrivit caruia „sistem public de canalizare este – ansamblul constructiilor si terenurilor aferente instalatiilor tehnologice, echipamentelor functionale si dotarilor specifice, prin care se realizeaza serviciul public de canalizare” tariful pe baza caruia se factureaza serviciile de mai sus respectiv c/val serviciul de evacuare apa meteorica prestat este cel aprobat pentru serviciul de canalizare. Acesta se evidentiaza distinct in factura si pentru asigurarea transparentei fata de utilizatori. Cantitatile de apa meteorica se calculeaza potrivit legislatiei specifice in materie, respectiv::- art. 215 alin 1 si 2 din Ordinul 88/2007 stabileste modalitatea de determinare a cantitatii de apa meteorica preluata in reteaua de canalizare, si anume prin inmultirea cantitatii specifice de apa meteorica comunicata de Administratia Nationala de Meteorologie pentru luna anterioara emiterii facturii, cu suprafatele totale ale incintelor construite si neconstruite, declarate de fiecare utilizator si cu coeficientii de scurgere recomandati de Standardul Roman 1841/2005.
Apa meteorica din ploi si zapezi este preluata -transportata si tratata prin sistemele de colectare gestionate de companie, operatiuni care genereaza cheltuieli si care trebuie intretinute pentru a functiona continuu.
Nu se plateste apa cazuta prin precipitatii ci numai serviciul de evacuare si tratare apa pentru a fi pusa in circuitul natural al apei in natura la parametri nepoluanti.
NU EXISTA 2 SISTEME- RETELE DE COLECTARE A APELOR MENAJERE SI A APELOR METEORICE CA SA SE POATA FACE NEUTRALIZAREA/TRATAREA ASA CUM MENTIONATI DVS.
APELE MENAJERE SI CELE METEORICE AJUNG IN STATIA DE EPURARE PE ACELEASI RELELE/CONDUCTE SI SUNT TRATATE IN ACELASI TIMP.
UN SISTEM CUM DVS IL MENTIONATI DE COLECTARE SI NEUTRALIZARE SEPARATA A APELOR MENAJERE SI METEORICE AR MARI FOARTE MULT COSTURILE SI ASA MARI.
Alte detalii legate de sesizarea dvs. pot fi obtinute, daca e cazul, fie in scris sau la sediul Companiei si a punctelor de lucru unde se desfasoara toate activitatile de exploatare si furnizare a apei potabile sau a epurarii apelor uzate”.
Va multumesc !